спорткар
Комплексний ремонт
вашого автомобіля на
СТО ПОВНОГО ЦИКЛУ
маслкар
Сертифікований сервіс
ТАЙР ЛЕНД потурбується
про Ваше авто
двигатель
Команда кваліфікованих
спеціалістів вирішить
будь-які проблеми
СТО Тайр Ленд / Блог / Напіввісь автомобіля – особливості та причини поломки

Напіввісь автомобіля – особливості та причини поломки

Напіввісь – це один із ключових елементів трансмісії автомобіля, який відіграє важливу роль у передачі крутного моменту від коробки передач на колеса. Попри свою міцність і довговічність, вона схильна до зносу і поломки через постійні навантаження, особливо на нерівних дорогах або за неправильної експлуатації.


У цій статті ми докладно розглянемо, що таке піввісь авто, розкажемо про її особливості, ознаках несправності та способи їх запобігання.

Напіввісь авто (привідний вал) – це сталевий вал, який поєднує диференціал та колесо автомобіля, передаючи крутний момент і забезпечуючи обертання коліс. Залежно від конструкції трансмісії та типу приводу транспортного засобу може бути розташована як на передній, так і на задній осі.

Автомобілі з переднім приводом мають дві півосі, кожна з яких з'єднана з колесами через шарніри рівних кутових швидкостей (ШРКШ). У машинах із заднім або повним приводом півосі є також невіддільною частиною трансмісії, забезпечуючи передачу зусилля до коліс через диференціал.

Особливості конструкції

Півосі виготовлені з високоякісної сталі й можуть мати різні типи кріплення та рухомі елементи, які дозволяють їм працювати в різних умовах. З чого складається піввісь автомобіля? Її конструкція включає:

  1. Шарніри рівних кутових швидкостей (ШРКШ). Забезпечують можливість передавати крутний момент при зміні кутового положення коліс (наприклад, при поворотах). ШРКШи бувають зовнішні й внутрішні, і обидва ці компоненти важливі для плавної роботи трансмісії.
  2. Підшипники. У деяких конструкціях півосі встановлюються на підшипники, знижують тертя між приводним валом та іншими компонентами трансмісії.
  3. Сальники. Забезпечують герметичність і запобігають витоку оливи з трансмісійної системи.

Конструкція півосі повинна витримувати значні навантаження, особливо на автомобілях із підвищеною прохідністю чи спортивними моделями. Однак навіть найміцніші матеріали з часом схильні до зносу.

Причини поломки

Напіввісь є довговічним елементом, але вона схильна до різних видів експорту та пошкоджень, спричинених зовнішніми та внутрішніми факторами. Розглянемо найчастіші причини, через які ламається вісь приводного валу:

  1. Сума ШРКШ. Це одна з основних причин виходу з ладу півосі. Шарніри рівних кутових швидкостей працюють в умовах постійної зміни кута повороту коліс, що створює значні навантаження на їх поверхню. У процесі експлуатації шарніри піддаються механічному зносу, а також можуть зруйнуватися при попаданні бруду або вологи всередину механізму.
  2. Пошкодження пильовиків ШРКШ. Якщо пильовик пошкоджується або зношується, всередину шарніру потрапляють вода, бруд та пісок, що прискорює знос ШРКШ. Розрив пильника часто призводить до швидкого виходу півосі з ладу, оскільки шарнір втрачає мастило і починає працювати «на суху», що значно збільшує тертя.
  3. Удари та механічні ушкодження. Це може статися при наїзді на великі перешкоди, такі як каміння чи бордюри. Особливо це стосується автомобілів з низьким кліренсом або тих, які часто пересуваються бездоріжжям. Механічні удари можуть призвести до деформації або тріщин на поверхні півосі, що потребує її заміни.
  4. Перевантаження автомобіля. Занадто велике навантаження на транспортний засіб, чи то перевантажений багажник або причіп, може негативно позначитися на роботі трансмісії та півосі. При навантаженні значно зростає навантаження на підвіску та трансмісію, що прискорює знос деталей, у тому числі приводного валу.
  5. Корозія. Якщо автомобіль експлуатується в умовах підвищеної вологості або на дорогах, посипаних сіллю, півосі можуть піддаватися корозії. Особливо це стосується старих авто, в яких захисні покриття вже не такі ефективні. Корозія послаблює метал приводного валу і може привести до його повного руйнування.

Несправності диференціала сприяють нерівномірній передачі крутного моменту на півосі. Це викликає додаткові навантаження на одне з них, що може привести до її поломки.

Ознаки несправності

Водії можуть помітити кілька ознак несправності півосі. Ось основні з них:

  1. Шуми при русі. Стуки, тріск або хрускіт при поворотах можуть свідчити про зношування ШРКШ. Особливо характерний хрумкий звук при різких поворотах.
  2. Вібрація. Якщо піввісь пошкоджена або деформована, це може викликати вібрацію, особливо на високих швидкостях.
  3. Протікання мастила. Пошкодження сальників або інших ущільнень приводного валу здатне спровокувати витік трансмісійного мастила.

Крім того, якщо одна з півосей працює неправильно, це може привести до нерівномірної передачі крутного моменту, що позначиться на стабільності руху автомобіля.

Як запобігти ламанню півосі?

Щоб уникнути передчасного зносу та виходу з ладу півосі, важливо дотримуватися кількох простих рекомендацій:

  1. Регулярне технічне обслуговування. Періодична перевірка стану ШРКШ, пильовиків та підшипників дозволить вчасно виявити проблеми та замінити зношені елементи.
  2. Удари та навантаження. Намагайтеся не наїжджати на перешкоди на великій швидкості та уникайте навантаження автомобіля.
  3. Своєчасна заміна пильовиків. Якщо вони пошкоджені, необхідно провести заміну якнайшвидше, щоб запобігти попаданню бруду та води в ШРКШ.
  4. Контроль за станом трансмісійного мастила. Регулярно перевіряйте рівень та стан мастила в трансмісії, оскільки недолік мастила може призвести до підвищеного зносу півосі.

Привідний вал автомобіля вимагає уваги та регулярного технічного обслуговування. Попри високу міцність та довговічність, він може вийти з ладу з низки причин, включаючи знос ШРКШ, пошкодження пильовиків, удари та перевантаження. Своєчасне виявлення проблем та їх усунення дозволить уникнути серйозних несправностей та продовжить термін служби півосі.

авто
Запишіться на СТО зараз
Дзвоніть: (096) 941-53-96






Адреса:

м. Київ, ВУЛ. СВЯТОСЛАВА ХОРОБРОГО, 26А

Телефони:

(096) 941-53-96; (095) 776-71-73;
(093) 776-71-73; (044) 249-02-21;
(068) 223-08-72 відділ запчастин;

Email: [email protected]

Working time:

Пн - Пт: 9.00 - 19.00

Сб: 9.00 - 15.00