Зчеплення: причини та ознаки несправності, особливості заміни
Заміна зчеплення або його деталей у разі несправності – ситуація, з якою знайомі водії машин із механічною коробкою передач. Без цієї педалі неможливо стартувати, гальмувати чи набирати швидкість.
Хоча розробники максимально адаптували конструкцію зчеплення до складних умов експлуатації, кожні 80–100 тисяч кілометрів пробігу автомобіля його потрібно оновлювати. Термін служби деталі суттєво зменшується через агресивний стиль водіння.
Принцип роботи зчеплення
Зчеплення входить до складу трансмісії автомобіля. Основним завданням цього вузла є тимчасове роз'єднання контакту двигуна і коробки передач, що дозволяє перемкнути швидкість. До його складу стандартно входять ведучий та ведений диски зчеплення, витискний підшипник і кошик.
З цими деталями нерозривно пов'язані маховик та сальник колінчастого валу, а в гідравлічному приводі – манжета циліндра. В основі роботи схеми – рух дисків.
Коли водій натискає на педаль, контакт розходиться, а коли її відпускає, то диски з'єднуються для передачі сили обертання до трансмісії. Якісне функціонування вузла забезпечує плавне та просте перемикання передач, спокійний старт і зупинку транспортного засобу з двигуном, що працює.
Проблеми та їхні основні причини
Ремонт зчеплення автомобіля зазвичай стає наслідком тривалих проблем в експлуатації транспортного засобу. Розглянемо несправності, на які водії скаржаться найчастіше.
Пробуксовування, або неповне зчеплення
Ця проблема супроводжується характерним запахом, який з'являється внаслідок горіння фрикційних накладок. Поверхні, які мають передавати обороти, не щільно прилягають одна до одної.
Від двигуна переходить не вся потужність, тому, коли виникає потреба швидко збільшити швидкість, активізується лише частота обертів колінного валу. Внаслідок цієї проблеми також можуть виникнути вібрації під час роботи зчеплення.
Відсутність змоги вимкнути зчеплення до кінця
У колі фахівців можуть сказати, що воно «веде». В такій ситуації ведений диск не повністю відходить від натискного. Насамперед треба перевірити троси й штоки як головного, так і робочого циліндра. Коли несправності не виявлено, слід розібрати вузол та звернути увагу на деформації, стан зношення чи підклинювання фрагментів системи.
Зчеплення повністю не вимикається
Проблема та ж сама, що й у разі неповного роз'єднання, яке провокує нехарактерні звуки під час перемикання передач. Але в такій ситуації зазвичай потрібен ремонт саме приводу. Це набагато простіше, ніж розбирати вузол трансмісії та шукати дефекти дисків, кошика чи підшипника.
Сильна вібрація, яка передається всьому авто
Зазвичай це вказує на розбалансування маховика чи його пошкодження. Може статися розшарування фрикційних накладок чи ослаблення пружин веденого диска.
Різкий ривок авто під час старту чи перемикання передач
Це стає результатом підвисання веденого диска механічної коробки передач. Також причиною може бути розхитування демпферних пружин, які поступово випадають із місць кріплення. Проблема не завжди вимагає заміни, інколи достатньо перебрати конструкцію.
Не натискається педаль зчеплення
Досвідчений автовласник може сказати, що вона «стала колом». Спочатку перевіряють привід, потім штоки й циліндри. Варто звернути увагу на манжету: її пошкодження призводить до того, що в циліндрі заклинює поршень. До інших можливих причин належать проблеми з руйнуванням веденого диска, непрохідність магістралі гідроприводу, деформація або поломка витискної вилки чи її осі.
Глухі звуки під час роботи зчеплення
Ця проблема характерна для транспортного засобу з понад 200 000 кілометрів пробігу. До неї призводить зношення маховика. Варто бути готовим до того, що вартість заміни буде достатньо високою.
Гудіння або скрегіт педалі
Нетипові звуки провокує зношення витискного підшипника. Якщо шуми зникають, коли водій відпускає педаль, варто перевірити первинний вал коробки передач.
Схожі прояви несправностей у трансмісії авто можуть мати різні причини. Важливо не сплутати їх, адже ремонт зчеплення в Києві може передбачати як просту збірку системи с розхитаними елементами, так і заміну дорогих частин. Тому водії мають звертатися до перевірених майстрів.
Що призводить до поломок?
Тривалий термін експлуатації авто та великий пробіг є не єдиними чинниками, що впливають на функціонування зчеплення. Проблеми можуть виникати через:
- неправильну експлуатацію. До цієї групи факторів ризику варто віднести часте пробуксовування та різкі старти, а також утримання машини на підйомі силою зчеплення чи під'єднання занадто важкого причепа;
- пошкодження однієї з деталей. Це можуть бути деформації або стирання, які виникли внаслідок інтенсивної експлуатації;
- потрапляння мастила на робочі поверхні дисків, що зменшує силу тертя. Витікання спричиняють зношені сальники первинного чи колінчастого валу коробки передач;
- несправний гідравлічний привод. На роботу вузла зчеплення негативно впливають заклинювання циліндрів та витікання рідини;
- помилки під час збирання. Коли ремонт зчеплення виконаний непрофесійно, ослаблені кріплення або невідповідні компоненти можуть призвести до повторного візиту в сервіс;
- несвоєчасність обслуговування. Якщо проігноровані перші ознаки несправностей, не проведена діагностика, незначні проблеми перетворяться у необхідність заміни деталі або вузла.
Варто не пропустити момент, коли зʼявилися перші симптоми пошкодження зчеплення. Якщо автомобіль експлуатується в складних умовах або недосвідченим водієм, не варто економити на якості технічного обслуговування.
Як проводиться заміна зчеплення
Раціональнішим та зручнішим є ремонт зчеплення на СТО, а не самостійне втручання. Для цього потрібно мати підіймач або надійні опори для авто, а також професійний набір інструментів. Роботу виконують поетапно.
Готують машину до ремонту
Першим кроком буде вимкнення акумулятора та фіксація транспортного засобу на опорах. Майстерня має бути чистою, щоб на деталі трансмісії не потрапляли дрібні часточки піску чи стружка. Будь-які тверді частинки на робочих поверхнях прискорять стирання деталей.
Демонтують компоненти
З коробки передач зливають оливу, звільняють її від усіх кріплень та з'єднань. У задньопривідних авто від'єднують карданний вал, у передньопривідних – приводи коліс. Далі двигун треба зафіксувати домкратом чи іншою міцною опорою та відкрутити спільні болти з коробкою передач, обережно її знявши.
Встановлюють нове зчеплення
Відкручують кріплення, якими кошик приєднаний до маховика, та забирають його разом із диском зчеплення. Потім необхідно витягнути витискний підшипник та встановити новий диск.
Тут знадобиться досвід, адже деталь потрібно вирівняти за допомогою центрувальної оправки з отвором у колінчастому валу. Після цього встановлюють новий вузол зчеплення, рівномірно затягуючи болти.
Далі конструкцію збирають у протилежній послідовності. Треба докласти максимум зусиль, щоб не пошкодити жодну із запчастин.
У випадку зношення однієї з деталей зчеплення спеціалісти рекомендують замінювати весь вузол трансмісії, адже пов'язані елементи мають однакові умови експлуатації, і дефекти, обумовлені тривалою роботою, можуть бути прихованими.
Чому варто звернутися на СТО «Тайр Ленд»?
Коли знадобиться перевірити роботу трансмісії та виявити дефекти, варто віддати перевагу професійним СТО. У водіїв немає відповідного обладнання та досвіду втручання у складні системи механіки.
Проблема не завжди обмежується лише зносом запчастин вузла трансмісії. Інколи її провокують несправна коробка передач, колінчастий вал та інші супутні елементи, а також підтікання рідин. Важливо вибирати якісні автосервіси. Саме до таких належить наша автомайстерня, спеціалісти якої пропонують:
- професійний сервіс. Майстри мають великий досвід та постійних клієнтів. Вони постійно підвищують свою кваліфікацію в роботі з сучасними моделями автомобілів та важкою технікою, ремонтуючи й пластинчасті зчеплення;
- гарантію на виконані роботи. Ретельний огляд транспортного засобу та професійна заміна деталей є запорукою того, що власник зможе забути про проблему. Наша станція обслуговування бере на себе відповідальність за втручання, проведені в системи авто;
- прозоре формування вартості послуг. Ціна безпосередньо залежатиме від обсягу роботи та необхідності придбання компонентів.
Наша СТО по ремонту зчеплення на правому березі має зручне розташування, тому поїздка до майстра не займе багато часу, а власник буде впевненим у надійній роботі систем автомобіля протягом тривалого часу.

м. Київ, ВУЛ. СВЯТОСЛАВА ХОРОБРОГО, 26А
(096) 941-53-96;
(095) 776-71-73;
(093) 776-71-73;
(044) 249-02-21;
(068) 223-08-72 відділ запчастин;
Email: info@tireland.com.ua
Пн - Пт: 9.00 - 19.00
Сб: 9.00 - 15.00