Розвал-сходження: як зрозуміти, що час вирушати на СТО
При проходженні рівної траси на швидкості кермо автомобіля поступово відводить убік, при повороті чути скрип коліс, занадто швидко стирається гума — це лише кілька проблем, з якими стикаються навіть найдосвідченіші водії. Одна з причин цих явищ у тому, що машина давно не була на перевірці кутів. Що таке розвал-сходження, як зрозуміти, що настав час провести техогляд, і як часто його треба робити?
Детальне визначення розвалу-сходження
Простіше кажучи, розвал і сходження це — параметри, які показують правильну геометрію коліс і що дозволяють відстежити, під яким кутом вони встановлені один до одного (сходження) або стосовно дороги (розвал). Ці установки однаково важливі для безпечного керування автомобілем.
Автолюбителі-початківці часто плутають це поняття і думають, що розвал і сходження — це те саме, що й геометрія. Але насправді геометрія належить до форми та розташування коліс на автомобілі. Якщо був удар чи невелика дорожньо-транспортна пригода, колесо зміщується чи викривляється.
Тому сходження і розвал — це кути, на які нахилені колеса щодо вертикалі. Сходження визначає, наскільки паралельні вони між собою, а розвал — це кут, на який нахилене колесо щодо вертикальної осі. Ці кути регулюються для забезпечення правильного контакту шин з дорогою та їхнього рівномірного зносу.
Докладний опис сходження
Сходження — це поздовжнє розташування коліс щодо один одного. Воно помітне навіть візуально під час розгляду автомобіля спереду. Сходження може бути позитивним чи негативним.
Негативне сходження часто використовується у задньопривідних автомобілів, де колеса спрямовані в різні боки від осі. Позитивне сходження проявляється тим, що шини дивляться усередину, одна до одної. У цьому випадку задні колеса одержують більше навантаження.
Чому важливо виставити розвал-сходження
Правильно виставлене сходження призводить до наступних переваг:
- автомобіль самостійно повертається у прямолінійний рух;
- покращується зчеплення із дорогою;
- покращується маневровість, знижується ризик втрати керування.
Враховуючи, що якість та стан доріг залишають бажати кращого, контроль розвалу-сходження – це необхідна процедура. Правильно налаштовані кути підвіски значно покращують керованість автомобіля, забезпечуючи комфортний рух та підвищену маневровість. Крім того, це також уповільнює знос шин та знижує витрати пального, що стає приємним бонусом для водіїв.
Правильний схил передньої частини підвіски
Щоб автомобіль входив у повороти, він обладнаний передньою частиною підвіски або шворнем. Він є шарнірним стрижнем, який знаходиться на з'єднанні повороту з обох сторін автомобіля. Цей елемент з'єднує стійки та балки з поворотними кулаками, на яких розташовані осі коліс.
Поздовжній схил шворня, також відомий як кастер, відіграє ключову роль у стабільності управління та поведінці керованих коліс. Неправильний кут кастера призводить до зайвого опору обертання кермового колеса.
Фахівці під час перевірки розвалу-сходження перевіряють кастер або кут між вертикальною площиною і проєкцією осі повороту на цю площину. Він вимірюється у градусах. Кастер вважається позитивним, якщо верхня частина осі повороту нахилена назад і негативним, якщо верхня частина осі повороту нахилена вперед.
Як часто треба робити розвал сходження
Коли потрібно робити розвал сходження, залежить від того, який був пройдений кілометраж. Фахівці-автомеханіки рекомендують проводити геометрію коліс кожні 30 тисяч кілометрів для іномарок, а машинам старішого зразка — кожні 10-15 тисяч.
Крім того, необхідність регулювання виникає у таких ситуаціях:
- після проведення ремонту ходової частини автомобіля (заміна підвіски, кульових, рульових тяг, маятника та наконечників);
- після встановлення нових амортизаторів або стійок, пружин чи сайлентблоків;
- після кожної сезонної заміни гуми.
Тому на запитання, коли роблять розвал сходження, відповідь така: бажано двічі на рік. При заміні гуми змінюються профіль і розмір шин, як наслідок збиваються кути. Тому відповідальні водії їдуть до автосервісу, щоб зробити сходження-розвал.
Як проводять регулювання
Налагодження розвалу-сходження проводять з використанням спеціального обладнання, що називається стендом. Він може бути оптичним, комп'ютерним або класичним, як робили в минулому, із застосуванням лінійок.
У разі використання сучасних лазерних стендів на колеса встановлюється комплект датчиків. Їх налаштовують таким чином, щоб вони були суміщені з площиною колеса. Для досягнення максимальної точності їх кріплять на болти. Ось як це робиться поетапно:
- Порожня машина заїжджає на стенд.
- Датчики приєднуються до коліс.
- За допомогою програмного забезпечення проводиться аналіз кутів розвалу та сходження.
За потреби фахівці коригують кути. Вимірювання розвалу відбувається у градусах. Для цього колеса виставляють у прямолінійне положення. Вертикальне положення, коли кут розвалу дорівнює 0 градусів, означає, що колесо перпендикулярне дорозі. Розвал вважається позитивним, якщо верхня частина відхиляється назовні від автомобіля і негативним, якщо нахил відбувається всередину до автомобіля.
Після пройденого етапу тестування, водій отримує звіт, що містить вимірювання всіх кутів, які підтверджують відповідність параметрів сходження та розвалу заводським стандартам. У цьому звіті відображено:
- кути розвалу та сходження для передніх та задніх коліс, як для лівої, так і для правої сторони підвіски;
- кутове відхилення осі повороту в поздовжньому та поперечному напрямках;
- зміщення передній та задній осі автомобіля;
- відхилення задньої осі від вихідного положення.
Для кожного параметра, що вимірюється, визначений допустимий діапазон значень, що враховує марку автомобіля. Результати вимірювань до та після налаштування також включені до звіту.
На початку процедури фахівець перевіряє, чи перебувають усі вимірювані параметри у межах встановлених норм. Якщо будь-які значення виходять за межі, вони коригуються з використанням спеціальних регулювальних механізмів, передбачених конструкцією автомобільної підвіски.
Важливо, що коригування сходження та розвалу неможливе у разі пошкоджень чи змін геометрії дисків. Крім того, диски та шини повинні відповідати за параметрами (діаметр, виліт, ширина) та бути однаковими за моделлю та розміром. Тиск у шинах також має бути однаковим. Уся процедура займає від 15 хвилин до години.
Налаштування |
Стрижень |
Результат |
Кут поперечного нахилу |
Передня |
Стабільна поведінка ТЗ під час руху |
Кут поздовжнього нахилу |
Передня |
Стабільна поведінка ТЗ під час руху |
Плече обкату |
Передня |
Стабільна поведінка ТЗ під час гальмування |
Кут розвалу |
Передня та задня |
Стійкість при вході в поворот, знос гуми |
Кут сходження |
Передня та задня |
Стійкість під час руху прямо |
Таблиця докладно пояснює, якими параметрами відбувається перевірка. Якщо регулярно звертатися на станцію технічного обслуговування, то в майбутньому можна уникнути проблем із керованістю машини. Від цього залежить безпека всіх, хто перебуває в автомобілі.
Як кути розвалу та сходження впливають на знос шин?
Неправильне налаштування цих кутів зношує гуму: як правило, з одного боку шина стирається швидше. Якщо розвал позитивний, зовнішня сторона протектора зношується швидше, а за негативного — внутрішня. До того ж на поворотах неправильні кути сходження можуть викликати «зачепи» на протекторі через биття шин дорогою.
Сильний розвал та сходження навіть за короткий проміжок часу приводять шини майже до повного зношування. Іноді для цього може бути достатньо однієї поїздки по дорозі з великими ямами.
Більше ніж 20% автомобілів мають нерівномірний знос шин, що свідчить про недостатню увагу водіїв до стану автомобіля, але водночас це говорить про надійність сучасних автомобільних підвісок.
Чи можна зробити перевірку самостійно
Щоб дістатися до нижньої частини автомобіля, потрібна яма для огляду. Також для виконання регулювання розвалу-сходження знадобляться спеціальні інструменти:
- набір гайкових ключів;
- штангенциркуль;
- нитка;
- лінійка;
- маркер.
Далі починається досить трудомісткий процес, на який потрібно витратити весь день і докласти певних зусиль. Ось послідовність робіт для налаштування розвалу-сходження:
- Перевірте та вирівняйте тиск у шинах. Також огляньте диски на їхню цілісність і переконайтеся, що гумовий відповідає розміру.
- Відкрийте замок кермової колонки.
- Почергово поверніть та перевірте кожне колесо у різних позиціях.
- Виставте їх по центру.
- Виміряйте відстань між кульовими з'єднаннями та розділіть отримане число на два, щоб визначити середню точку.
- Виміряйте кут розвалу спочатку на передніх колесах, потім — на задніх, використовуючи внутрішній бік шини, а не край диска.
Звірте результати налаштування з технічними характеристиками автомобіля, зазначеними в паспорті.
Хоча ви можете виконати деякі етапи самостійно, точне регулювання кутів краще все ж таки довірити професіоналам, оскільки домашній метод не завжди забезпечує необхідну точність.
Станції технічного обслуговування мають автоматизований процес регулювання розвалу-сходження. Діагностика проводиться з використанням спеціальних стендів, які забезпечують точність та якість налаштування.
Розмірковуючи, як виконати регулювання розвалу-сходження, слід зважити всі «за» та «проти». Ймовірно, більш надійним і зручним варіантом буде звернутися до фахівців, які мають необхідний досвід та обладнання.
Тому, якщо ви помічаєте, що у вас швидко чи нерівномірно зношуються покришки, збільшилася витрата палива, відбувається вступ автомобіля в бік або він не відразу відгукується на кермо, значить, настав час записатися на розвал-сходження.
м. Київ, ВУЛ. СВЯТОСЛАВА ХОРОБРОГО, 26А
(096) 941-53-96;
(095) 776-71-73;
(093) 776-71-73;
(044) 249-02-21;
(068) 223-08-72 відділ запчастин;
Email: [email protected]
Пн - Пт: 9.00 - 19.00
Сб: 9.00 - 15.00