спорткар
Комплексний ремонт
вашого автомобіля на
СТО ПОВНОГО ЦИКЛУ
маслкар
Сертифікований сервіс
ТАЙР ЛЕНД потурбується
про Ваше авто
двигатель
Команда кваліфікованих
спеціалістів вирішить
будь-які проблеми
СТО Тайр Ленд / Блог / Яка компресія має бути у двигуні

Яка компресія має бути у двигуні

Мотори сучасних автомобілів дуже надійні, вони здатні пройти не одну сотню тисяч кілометрів, якщо будуть у дбайливих руках. Однак виникнення збоїв у роботі неминуче, і це пов'язано з природним зносом вузлів.


Якщо помітили характерні ознаки, такі як збільшена витрата мастила або палива, то слід насамперед перевірити компресію двигуна автомобіля.

Яка компресія має бути у двигуні

Що таке компресія двигуна

Компресія двигуна – це максимальне значення тиску в циліндрі під час руху поршня до ВМТ у такті стиснення. Вимірювання даного показника проводиться в процесі холостого прокручування двигуна стартером. Зверніть увагу, що компресія — не те саме, що і ступінь стиснення. Це різні поняття. Так, ступінь стиснення — це відношення повного об'єму циліндра до такого ж параметра камери згоряння. Тобто фактично тієї частини циліндра, що залишається над поверхнею поршня у момент досягнення ВМТ.

Компресія – це тиск, її величина вимірюється у технічних атмосферах (кінь), бари або мегапаскалі (МПа). Коефіцієнт: 1 ат = 0,98 бар, 1 бар = 0,1 МПа.

Ознаки низької компресії

На те, що настав час виміряти цей важливий показник, вказують такі ознаки:

  • мотор зовсім не запускається, або це вдається зробити лише після тривалого прокручування колінчастого валу стартером. Це пов’язано з тим, що в одному чи кількох циліндрах недостатній тиск, або вони взагалі не функціонують;
  • мотор працює не на всіх режимах стійко, спостерігаються обороти, що плавають, і на холостому ходу, і в русі;
  • збільшується кількість шумів та вібрацій;
  • з'являються стуки, що особливо часто спостерігається у дизельних двигунів.

Одна з найяскравіших ознак, яку складно пропустити – це збільшення витрати палива.

Причини низької або нерівномірної компресії двигуна

Перед тим як перевірити компресію у двигуні, пропонуємо розібратися, у чому причина її зміни.

Закоксовування, залягання поршневих кілець

Нагар та відкладення з часом з'являються у кожному двигуні. За складних умов експлуатації, а також у разі використання неякісного палива та мастила це відбувається швидше. Залягання поршневих кілець знижує компресію та призводить до прискореного зносу CPG.

Зношування/пошкодження робочої поверхні циліндрів і поршневих кілець

Зношування циліндро-поршневої групи призводить до збільшення прозорів між кільцями та стінками циліндрів. Через це не створюється робочий тиск, частина повітря, що стискається, проникає в кратер двигуна. Це, своєю чергою, підвищує тиск картерних газів. Зауважимо, що зношування кожного циліндра нерівномірне, а значить, і розкид компресії теж буде присутнім. На двигуні це відображається у дисбалансі його роботи. Відповідно, і колінчастий вал зношується значно швидше через нерівномірні навантаження і підвищену вібрацію.

Неправильне регулювання клапанів, знос, пошкодження гідрокомпенсатора

Якщо клапани негерметичні, то спостерігається зниження компресії. Якщо на них є відкладення, вони починають нещільно прилягати до сідла. Це призводить до перегріву та поступового прогоряння, якщо на проблему не звернути увагу. Подібне може спостерігатися в одному або кількох циліндрах. В результаті відбувається розкид компресії по циліндрах.

Неправильне налаштування фаз ГРМ призводить до порушення синхронності роботи ЦПР та газорозподільного механізму. В результаті клапани закриваються невчасно, падає компресія. Це відбивається на функціонуванні всіх циліндрів одночасно.

Пошкодження елементів ЦПГ та ГРМ

При пошкодженні ГБЦ (прогорання прокладки, наскрізні тріщини, короблення, часткове руйнування поршня) також будуть проблеми з компресією.

Яка компресія має бути у двигуні

Якщо компресія вища

Важливо розуміти, яка компресія має бути в бензиновому двигуні, втім, як і в дизельному. Якщо вона низька, то це погано, але й надто висока нічого доброго не обіцяє. Компресія не повинна бути вищою за паспортні дані, що можливо тільки при проведенні тюнінгу. Інакше це привід для занепокоєння.

Найчастіше компресія в системі зростає через:

  • зменшення об'єму камери згоряння внаслідок великої кількості відкладень;
  • моторизованого мастила у циліндрах, що ущільнює прозори у ЦПГ. Це відбувається через знос оливознімних ковпачків.

Неправильна компресія (низька чи висока) – це погано. Тому треба усувати причину. Але спочатку необхідно виміряти цей показник.

Яка компресія має бути у двигуні

Компресія двигуна в нормі істотно відрізняється залежно від двигуна. Так, у бензинового цей показник коливається від 10:1 до 13:1, а є 14:1 та вище. У дизельного немає нижче 20:1.

Зверніть увагу: немає формули розрахунку компресії, адже цей показник абсолютний. Параметр залежить від багатьох факторів, і головний з них – якість герметичності пар – циліндра з поршнем, клапанами, дросельною заслінкою.

Способи вимірювання компресії

Вимір компресії може проводитися самостійно, але для цього потрібно мати необхідні навички та/або обладнання. Знаючи нормальну компресію бензинового двигуна свого автомобіля, ви зможете за допомогою компресометра оцінити, чи є проблематика. Пристрій для зняття даних є манометром з наконечником і зворотним клапаном, внаслідок чого вдається зафіксувати отримане значення тиску.

Сам наконечник буває жорстким або має додатковий гнучкий шланг, який витримує високий тиск. Варіанти виконання наконечників – різьбовий та притискний. Перший вкручується замість свічки, можна провести всі роботи самостійно, без залучення помічника. Другий тип потрібно притискати до отвору свічки. Іноді у комплекті компресометра є обидва типи наконечників.

Ще один тип обладнання, причому дорожчий – це компресограф. Він не тільки міряє, а й записує результати, на основі яких далі вдасться аналізувати стан усієї ЦПГ, спираючись на зміну тиску. Такі пристрої вважаються професійними.

Ще один вид вимірювального обладнання – електронне. Воно проводить діагностику стану мотора, може застосовуватися для непрямої оцінки компресії разом з іншими показниками.

Зверніть увагу: у бензинових двигунах провести виміри можна навіть без спеціальних пристроїв, для дизельних вони потрібні. Основна причина полягає в тому, що компресія в них значно вища. Та й сам процес зняття показників досить складний, адже потрібно проводити демонтаж свічок розжарення або форсунок. Тому з таким завданням краще відразу звертатися на СТО, якщо є підозри, що проблема в компресії.

Ручне визначення компресії

Для цього способу вам не потрібно знати, скільки має бути компресія в циліндрах, проте наступні прості маніпуляції допоможуть оцінити, чи є проблема в принципі. Зверніть увагу: це орієнтовні вимірювання, а не точні. Отже, дійте так:

  1. Переконайтеся, що акумулятор справний та заряджений. Якщо це не так, то компресія може бути нижчою.
  2. Перевірте повітряний фільтр. Добре, якщо він забитий, результати також будуть некоректні.
  3. Прогрійте двигун до досягнення робочого режиму.
  4. Переконайтеся, що важіль КПП знаходиться в нейтральній позиції.
  5. Перекрийте подачу палива будь-яким способом (наприклад, відключіть паливну помпу).
  6. Зніміть колесо та всі свічки, крім однієї – у першому циліндрі.
  7. Вручну крутіть колінвал до завершення такту стиснення в 1 циліндрі, тобто до тих пір, поки поршень опиниться у ВМТ.
  8. Повторіть дії з усіма циліндрами. При цьому має бути вкручена тільки одна свічка (у тому, що перевіряєте).

Якщо з якимось циліндром були потрібні менші зусилля для прокручування, значить, він і є проблемним, і компресія в ньому нижча, ніж в інших. Такий метод досить суб'єктивний, але якщо проблема буде дуже явною, швидше за все, ви її помітите. Це стане сигналом, що потрібно вирушити на СТО.

Яка компресія має бути у двигуні

Замір компресометром

При використанні обладнання вимірювання проводяться за таким алгоритмом:

  1. Запустіть мотор і прогрійте його, перевірте АКБ та фільтр.
  2. Вкрутіть наконечник приладу в отвір свічок 1 циліндра.
  3. При вимірі із закритою заслінкою потрібно 3–4 секунди крутити колінвал стартером, вичавивши газ до упору. Якщо наконечник притискний, буде потрібно помічник для виконання таких дій.
  4. Подивіться результати та запишіть їх.
  5. Випустіть повітря із компресометра.
  6. По черзі проведіть виміри кожного циліндра.
  7. При виявленні відхилення проведіть замір у такому циліндрі знову, щоб унеможливити помилку.

Далі всі ці дії потрібно повторити з відкритою заслінкою, але без натискання на газ. У тому випадку, якщо двигун не запускається, а значить, прогріти його не вийде, можна відразу ж сказати, що є проблема зі зносом ЦПГ. Також це може вказувати на залягання кілець. Виміри при «холодному» моторі можуть бути приблизно у 2 рази меншими за нормативні. Тому показники мінімальної компресії бензинового двигуна будуть уже неактуальні.

Аналіз результатів

Вимірювання при відкритій заслінці покажуть грубі пошкодження. Річ у тому, що при нагнітанні великого об'єму повітря перекриваються можливі витікання через дефекти. Зниження тиску щодо норми буде невеликим. У такий спосіб ви виявите зламаний або тріснутий поршень, закоксовані кільця, клапан, що прогорів.

При закритій заслінці повітря в циліндрах мало, а отже, і компресія може бути низькою. У такому разі навіть невеликий витік суттєво знижує тиск. Тобто вдасться виявити тонші дефекти, які зачіпають кільця, клапани, механізм штовхачів.

Зверніть увагу, що при аналізі будь-яких результатів слід враховувати, що зміна тиску в циліндрах залежатиме від таких факторів, як:

  • ступінь прогріву двигуна;
  • густота мастила;
  • вимірювальний прилад, у якого похибка може складати 2–3 запити.

Тобто важливі негаразд конкретні показники, як різниця отриманих вимірів для циліндрів.

Компресія двигуна: таблиця для оцінки результатів

Допомогти зрозуміти, яке саме зламання сталося, допоможе таблиця.

Несправність

Ознаки

Компресія, закрита заслінка

Компресія, відкрита заслінка

Справний мотор

1,0–1,2

0,6–0,8

Тріщина в перемичці поршня

Синій вихлоп, підвищений тиск у кратері

0,6–0,8

0,3–0,4

Прогорілий поршень

Його циліндр працює не на малих обертах

0,5–1,0

0–0,1

Залягання кілець

Циліндр не працює на малих обертах

0,2–0,4

0–0,2

Задири поршня

Циліндр не працює на малих оборотах, нестійкий на холостому ході

0,2–0,8

0,1–0,5

Деформація клапана

Циліндр не працює на малих обертах

0,3–0,7

0–0,2

Прогар клапана

Циліндр не працює на малих обертах

0,1–0,4

0

Зависання клапана

Циліндр не працює на малих обертах

0,4–0,8

0,2–0,4

Велика кількість нагару та зношені мастилознімні ковпачки

Збільшена витрата мастила, синій вихлоп

1,2–1,5

0,9–1,2

Зношування деталей поршневої групи

Збільшена витрата мастила, синій вихлоп

0,6–0,9

0,4–0,6

Для вимірювання компресії та аналізу результатів найкраще звертатися на СТО, де відразу ж зможуть за необхідності усунути проблему, адже надалі вона лише посилюватиметься.

авто
Запишіться на СТО зараз
Дзвоніть: (096) 941-53-96






Адреса:

м. Київ, ВУЛ. СВЯТОСЛАВА ХОРОБРОГО, 26А

Телефони:

(096) 941-53-96; (095) 776-71-73;
(093) 776-71-73; (044) 249-02-21;
(068) 223-08-72 відділ запчастин;

Email: [email protected]

Working time:

Пн - Пт: 9.00 - 19.00

Сб: 9.00 - 15.00